ارتودنسی دندان در دوران بارداری
نوشته شده توسط : javaneh

آشنایی با ارتودنسی در دوران بارداری

خانم های بادار به دلایل متعددی از انجام کار های زیادی، برخی غذا ها و دارو ها پرهیز می کنند. متخصص ایمپلنت در رشت ارتودنسی در حین بارداری ممنوعیتی ندارد و خانم های باردار نیز می توانند از ارتودنسی بهره مند شوند، اما با این حال بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از انجام ارتودنسی پرهیز می کنند. در زمان بارداری حساسیت مادر نسبت به موارد بسیاری افزایش می یابد و به همین دلیل ارتودنسی در این هنگام قطعا سخت و ناخوشایند خواهد بود. مادر باردار در زمان ارتودنسی نمی تواند دارو های مسکن مصرف کند و همچنین تغییرات هورمونی باعث حساسیت و متورم شدن لثه می گردد. البته تحریک لثه ها بر اثر ارتودنسی بوده که تغییرات هورمونی نیز بر ارتودنسی اثر می گذارد. درمان ارتودنسی نیازمند مراجعات مکرر به کلینیک دندانپزشکی و عکس های رادیوگرافی می باشد که خانم های باردار با توجه به محدودیتی که دارند، باعث اختلال در روند معاینه خواهد شد.

ملاحظات بسیار مهم ارتودنسی و بارداری

نکات بسیار مهمی وجود دارد که ارتودنتیست در طی درمان خانم باردار، باید رعایت کند که این نکات عبارتند از:

  • بارداری می تواند عاملی برای ایجاد پریودنتیت باشد.
  • در این زمان تغییرات هورمونی بر روی حرکت دندان ها تاثیر می گذارند.
  • عادت های غذایی خانم باردار ممکن است بر روند درمان اختلال ایجاد کند.
  • دارو های متفاوتی که خانم باردار مصرف می کند، بر روی حرکت دندان ها اثر دارد.

تغییرات هورمونی در زمان بارداری و تاثیر آن بر ارتودنسی

در زمان بارداری تغییراتی در هورمون ها به وجود می آید که حساسیت و آسیب پذیری دندان ها را در این دوران افزایش می دهد. این حساسیت ها میزان درد و ناراحتی در طی درمان ارتودنسی را بیشتر می کند. افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، واکنش لثه به پلاک ها و باکتری ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وجود پلاک های دندانی می تواند باعث افزایش بروز بیماری های لثه شود. یکی از نگرانی های شایع خانم های بادار این ماجرا می باشد که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی این مشکلات کاهش خواهند یافت.

تغذیه خانم باردار در طی درمان ارتودنسی

به طور معمول رژیم غذایی دارای مقدار پروتئین بالا مانند انواع گوشت برای تغذیه مادر باردار توصیه شده است، اما مصرف برخی از گوشت ها در زمان ارتودنسی دشوار و برای براکت ها خطرناک می باشد. خانم باردار دارای براکت های ارتودنسی، می تواند از تخم مرغ، پنیر، ماست، مرغ و لبنیات که برای ارتودنسی مشکلی ایجاد نمی کنند، برای تامین پروتئین خود استفاده کند. خانم باردار در حین درمان ارتودنسی باید از مصرف غذا های سفت و چسبناک مانند آجیل، آبنبات، ذرت، پاپ کورن، یخ و غیره پرهیز نماید.

مشکلات ارتودنسی در زمان بارداری

در زمان بارداری بر اثر عوامل سیستماتیک و موضعی، هیپرپلازی و یا بزرگ شدن لثه به وجود می آید. وجود براکت ها به تنهایی سبب التهاب لثه نمی شود و مواردی مانند بارداری و بهداشت ضعیف دهان و دندان، می تواند سبب این التهابات باشند. به طور معقول بهتر است تا انجام ارتودنسی به دوران بعد از بارداری موکول گردد. براکت ها محلی برای تجمع باکتری ها می باشند که اگر التهابات خفیف لثه در خانم باردار ایجاد شود، تغییرات هورمونی باعث بدتر شدن این التهابات می شوند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان به درستی انجام شود، بارداری و ارتودنسی منافاتی با یکدیگر ندارند.

خطرات ارتودنسی در دوران بارداری

به دلایل زیر بیان شده تا بهتر است در دوران بارداری ارتودنسی انجام نگیرد:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. در دوران بارداری تغییرات هورمونی به وجود می آید که این تغییرات می توانند سبب تحریک شدن لثه شوند. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی صورت نگیرد، عوارضی مانند تحلیل لثه و استخوان های کناری و همچنین پوسیدگی دندان را در پی خواهد داشت.
  2. در ۳ ماه اول بارداری که جنین در حال تکامل می باشد، مادر باردار نباید در معرض اشعه قرار بگیرد. درمان ارتودنسی نیاز به بررسی های عکس های رادیوگرافی و اسکن توسط متخصص ارتودنسی دارد که این امر در روند درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کند.
  3. خوابیدن مادر باردار روی یونتیت در مطب دندانپزشکی سخت و ناراحت کننده خواهد بود.




:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: